Vihreään eduskuntaryhmään nousi paljon nuoria naisia

Nuoret naiset ovat eduskuntavaalien suurimpia voittajia. Vihreään eduskuntaryhmään kuuluu nyt 20 kansanedustajaa. Naisia valittiin 17 ja miehiä kolme.

Vihreät teki upean tuloksen eduskuntavaaleissa. Valtakunnallinen 11,5 prosentin kannatus toi viisi lisäpaikkaa, joista iloittiin Helsingissä, Uudellamaalla ja Kaakkois-Suomessa. Lisäksi Hämeeseen saatiin vihreä kansanedustaja kahdeksan vuoden tauon jälkeen. Uudessa eduskuntaryhmässä on kaikkiaan 14 ensikertalaista.

Helsingin vaalipiiri

Vihreiden suurin vaalivoitto tehtiin Helsingissä, jossa vihreät sai yhden lisäpaikan ja nousi samalla kaupungin suurimmaksi puolueeksi 23,5 prosentin kannatuksella. Istuvat kansanedustajat Pekka Haavisto, Outi-Alanko Kahiluoto ja Emma Kari uusivat paikkansa. Atte Harjanne, Mari Holopainen ja Maria Ohisalo nousivat eduskuntaan ensimmäistä kertaa.

Vihreiden puheenjohtaja Pekka Haavisto oli puolueen ääniharava 20 159 äänellä. 61-vuotias konkari valittiin eduskuntaan nyt kuudetta kertaa. Haavisto on aiemmin toiminut ympäristö- ja kehitysministerinä. Ulkopolitiikka on hänen erityisalaansa.

Emma Kari, 35, on vihreiden toisen kauden kansanedustaja. Kari on koulutukseltaan ympäristötieteen maisteri. Viime kaudella hän toimi Vihreän eduskuntaryhmän varapuheenjohtajana. Kari on ennen kaikkea feministi ja hän toimiikin Vihreiden naisten puheenjohtajana.

Outi Alanko-Kahiluoto, 52, aloittaa neljännen kautensa eduskunnassa. Alanko-Kahiluoto on tunnettu sote-osaaja. Ennen poliittista uraansa hän työskenteli Helsingin yliopistossa kirjallisuuden opettajana ja tutkijana. Koulutukseltaan Alanko-Kahiluoto on filosofian tohtori.

Vihreiden varapuheenjohtaja Maria Ohisalo, 34, nousi eduskuntaan hienolla lähes 12 000 äänen potilla. Ohisalo siirtyy eduskuntaan Y-säätiöstä, jossa hän työskenteli köyhyystutkijana. Koulutukseltaan Ohisalo on yhteiskuntatieteiden tohtori. Hän on ensimmäisen kauden valtuutettu Helsingissä.

Mari Holopainen pääsi ensikertalaisena eduskuntaan reilun 7000 äänen saaliilla. 38-vuotias Holopainen on kauppatieteilijä ja Aalto-yliopiston väitöskirjatutkija. Holopainen on toiminut Helsingin kaupunginvaltuutettuna kymmenen vuotta.

Atte Harjanne, 34, tuli valituksi eduskuntaan reilulla 4700 äänellä. Harjanne on diplomi-insinööri ja työskennellyt Ilmatieteen laitoksella tutkijana vuodesta 2013 lähtien. Hän on ollut Helsingin kaupunginvaltuuston jäsen vuodesta 2017.

Uudenmaan vaalipiiri

Uudellamaalla vihreät kasvatti paikkamäärän kolmesta viiteen. Molemmat jatkoa hakeneet istuvat kansanedustajat, Jyrki Kasvi ja Johanna Karimäki, jäivät hieman yllättäen rannalle. Eduskuntaan nousivat ensikertalaiset Tiina Elo, Inka Hopsu, Saara Hyrkkö, Noora Koponen ja Pirkka-Pekka Petelius.

Joukon suurimman äänisaaliin keräsi suurenkin yleisön tuntema Pirkka-Pekka Petelius, noin 6300 ääntä. 65-vuotias Petelius tunnetaan ennen kaikkea näyttelijänä, laulajana ja ohjaajana. Hän on toiminut pitkään myös Yleisradion Luontoillan isäntänä. Peteliuksen sai ehdolle huoli ilmastonmuutoksesta.

Inka Hopsu, 42, on espoolainen kaupunginvaltuutettu ja valtuustoryhmän puheenjohtaja. Hän keräsi reilut 6100 ääntä. Hopsu on koulutukseltaan kasvatustieteiden maisteri ja luokanopettaja, joka on perehtynyt erityisesti koulutuspolitiikkaan.

Noora Koponen, 35, on espoolainen fysioterapeutti. Hän toimii myös kaupunginvaltuutettuna. Koponen on autistisen lapsen äiti, ja hänet tunnetaan kansalaisadressistaan “Erityistukea tarvitsevien lasten oikeus oppimiseen turvattava!”.

Saara Hyrkkö, 31, nousi niin ikään eduskuntaan ensikertalaisena. Hyrkkö on diplomi-insinööri ja Suomen lukiolaisten liiton pääsihteeri. Espoon kaupunginvaltuustossa hän toimii sosiaali- ja terveyslautakunnan puheenjohtajana. Hyrkkö työskenteli Emma Karin avustajana edellisen kauden alussa.

Tiina Elo, 48, toimi vihreissä kunta-asioiden päällikkönä. Elo on koulutukseltaan maatalous- ja metsätieteiden maisteri. Elo toimii Espoossa kolmannen kauden valtuutettuna.

Varsinais-Suomen vaalipiiri

Varsinais-Suomesta eduskuntaan nousi yllätysnimi, 28-vuotias Sofia Virta. Aiemmin hän on työskennellyt opettajana sekä terapia- ja opetusalan yrittäjänä. Kaarinasta kotoisin oleva Virta on koulutukseltaan kasvatustieteiden maisteri.

Hämeen vaalipiiri

Mirka Soinikoski valittiin vihreiden kansanedustajaksi Hämeestä. 43-vuotias Soinikoski on anestesialääkäri, joka työskenteli Kanta-Hämeen keskussairaalassa. Hän on toiminut Hämeenlinnan kaupunginvaltuutettuna vuodesta 2017 lähtien.

Pirkanmaan vaalipiiri

Pirkanmaalta vihreät sai kaksi kansanedustajaa, Satu Hassin ja Iiris Suomelan. 24-vuotias Suomela oli Pirkanmaan vihreiden ääniharava reilulla 4800 äänellä. Hän on uuden eduskunnan nuorin kansanedustaja. Suomela toimi Vihreiden nuorten puheenjohtajana vuosina 2017–18. Lisäksi hän on ensimmäisen kauden valtuutettu Tampereella.

Konkaripoliitikko Satu Hassi, 67, aloittaa kuudennen kautensa eduskunnassa. Hassi piti hallussaan ympäristöministerin salkkua vuosituhannen vaihteessa.  Lisäksi hän toiminut europarlamentaarikkona kaksi kautta. Hassi oli vihreiden puheenjohtajana vuosina 1997–2001.

Kaakkois-Suomen vaalipiiri

Kaakkois-Suomen pitkäaikainen tavoite täyttyi, sillä vaalipiiristä saatiin läpi kaksi kansanedustajaa. Savonlinnalainen Heli Järvinen, 55, aloittaa kolmannen kautensa kansanedustajana. Järvinen on perehtynyt työelämä- ja eläkekysymyksiin.

Lappeenrantalainen Hanna Holopainen, 42, nousi ensikertalaisena eduskuntaan reilun 2600 äänen saaliilla. Holopainen on koulutukseltaan tuotantotalouden diplomi-insinööri. Hän on työskennellyt Kaakkois-Suomen piirin toiminnanjohtajana ja toiminut Lappeenrannan valtuustossa vuodesta 2004 lähtien.

Savo-Karjalan vaalipiiri

Savo-Karjalassa on tyytyminen yhteen paikkaan. Joensuulainen Krista Mikkonen, 46, uusi paikkansa näyttävällä reilun 6100 äänen potilla. Mikkonen oli edellisellä kaudella puolustusvaliokunnan jäsen, minkä lisäksi hän toimi eduskuntaryhmän puheenjohtajana.

Keski-Suomen vaalipiiri

Jyväskyläläinen Bella Forsgrén, 27, nousi ensikertalaisena eduskuntaan. Forsgrén keräsi reilut 4300 ääntä ja jätti taakseen puolueen entisen puheenjohtajan Touko Aallon. Myös Keski-Suomessa on tyytyminen vain yhteen paikkaan. Forsgrén on ensimmäisen kauden valtuutettu ja yhteiskuntapolitiikan opiskelija.

Oulun vaalipiiri

Oululainen arkkitehti Jenni Pitko, 32, liittyy niin ikään ensikertalaisten edustajien joukkoon. Pitko on Oulun kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja ja toisen kauden valtuutettu. Pitko on kestävän kaupunkisuunnittelun ja Pohjois-Suomen puolestapuhuja.

Vihreät jäi ilman kansanedustajia Satakunnan, Vaasan ja Lapin vaalipiireissä. Riikka Karppisen läpimeno Lapin vaalipiirissä oli aivan hilkulla, mutta lopulta hän jäi yhdeksän äänen päähän. Eduskuntavaaleissa 2023 onkin täydet mahdollisuudet saada historian ensimmäinen vihreä kansanedustaja Lapista läpi!

Heidi Järvenpää

Kirjoittaja on työskennellyt Vihreässä eduskuntaryhmässä kansanedustajan avustajana. Koulutukseltaan hän on filosofian maisteri journalistiikasta.