Vihreä sukupolvenvaihdos onnistui

Eduskuntavaalit 2015 päättyivät vihreiden kannalta onnelliseen lopputulokseen. Puolue ei kohdannut Ruotsin vihreiden kaltaista tappiota, sukupolvenvaihdos toteutui median pelon lietsonnasta huolimatta ja vaalivoitto kattoi lähes koko maan. Eduskuntavaalit 2015 muistetaan tuloksesta, joka palautti vihreiden kannatuksen huippuvuoden 2007 tasolle, Touko Aallon ”jytkystä” ja vaalien yllättäjästä Ozan Yanarista, sekä lukuisista uusista vihreistä edustajista.

Vihreissä on pitkään puhuttu edessä häämöttävästä sukupolvenvaihdoksesta – jopa pelonsekaisin tunnelmin. Toisaalta sukupolvenvaihdoksesta on toivottu uutta tietä, joka avaisi mahdollisuudet kannatuksen nostamiseen uudelle tasolle, jopa yli pitkään toivotun 10 prosentin. Vaaleissa ei kuitenkaan saavutettu 10 % rajapyykkiä, vaan 8,5 % kannatus on samaa tasoa kuin 2007 huippuvuonna.  Näissä vaaleissa menestyminen tarkoitti kuitenkin vääjäämättä lukuisia uusia kansanedustajia sekä muutaman vanhan paluuta takaisin, sillä väistyviä istuvia edustajia edellisen vaalikauden pienestä 10 paikan eduskuntaryhmästä oli puolet. Paluun tekivätkin Satu Hassi, Heli Järvinen ja Jyrki Kasvi. Tuoreita kasvova nousi siis seitsemän.

Ennen vaaleja mediassa oli esillä huoli, että etenkin Osmo Soininvaaran, Anni Sinnemäen, Satu Haapasen ja Oras Tynkkysen poisjäänti olisi myrkkyä vihreiden kannatukselle Helsingissä, Oulussa ja Pirkanmaalla. Toisin kuitenkin kävi. Pirkanmaalta saatiin ennakko-odotusten ja gallupien vastaisesti kaksi paikkaa, Oulu piti pintansa ja Helsingin Vihreät sai kaivatun vaalivoittonsa.

Merkille pantavaa on myös nuorten ehdokkaiden keräämät poikkeuksellisen kovat äänimäärät. Muutaman esimerkin mainitakseni Alviina Alametsä (22.v) sai Helsingin piirin nuorimpana ehdokkaana 1273 ääntä, joka oli listan 13. paras suoritus. Elina Hietanen (21.v) sai Savo-Karjalasta 724 ääntä. Helsingin piirissä myös Maria Ohisalo (30.v) ja Ozan Yanar (27.v) keräsivät molemmat yli 4000 ääntä, joka on Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liiton (ViNO) ehdokkailta historiallinen suoritus. Sukupolvenvaihdosta voidaan tarkastella onnistuneeksi juuri siitä näkökulmasta, että ViNO:n kasvatit Olli-Poika Parviainen, Touko Aalto ja Emma Kari menivät läpi, sekä ViNO:n puheenjohtaja (Ozan Yanar) valittiin ensimmäistä kertaa eduskuntaan. Eduskuntaryhmän keski-ikä laski hieman. Uuden ryhmän keski-ikä on 41,7 vuotta, kun se oli vastaavasti 2011 valitussa ryhmässä 41,9 vuotta. Nuorimman edustajan ikä laski kuudella vuodella 33-vuotiaasta 27-vuotiaaseen.

Vaalit olivat voitto, mutta toisaalta vihreät palasi vain takaisin 2007 kannatuksen tasolle. Erityisiä ilon aiheina tuloksessa ovat kannatuksen jakautuminen koko maahan sekä onnistunut sukupolvenvaihdos. Toivottavasti vihreissä kuitenkin käynnistyy jälleen keskustelu siitä, miten kunnallisvaaleissa 2017 rikotaan vihdoin 10% rajapyykki. Ei pidä jäädä tyytyväisenä myhäilemään 8,5 %:n tulokselle, vaikka se niin hyvältä nyt tuntuukin.

Toivo Laitinen on vihreä aktiivi, valtiotieteiden opiskelija ja Vision harjoittelija keväällä 2015