Vihreä ABC-kirja kirjoitti luomutuotannosta vuonna 1991

Vihreä ABC-kirja vuodelta 1991 vastasi kysymyksiin nuoren vihreän puolueen linjauksista. Listalla oli myös ruoantuotanto, joka oli silloin vielä hyvin suojattua ja tuottajat saivat tukea tuotteiden hinnoissa. EU-jäsenyydestä alettiin vasta keskustella. Tässä tilanteessa vihreät pohtivat luomutuotannon lisäämistä.

Vihreä ABC -kirja oli Vihreän liiton ensimmäisiä julkaisuja.

Elääkö Suomi luomuviljelyllä?

Nykyistä paremmin. Luonnonmukainen viljely nostaa elintarvikkeiden laatua. Maatalouden ympäristöhaitat vähenevät. Maataloustuotanto vastaa entistä tarkemmin kuluttajien vaatimuksia. Kannattamatonta ylituotantoa ei synny. Ruuan hinta ei lyhyellä tähtäimellä muutu, mutta pitkällä tähtäimellä halpenee. Maaseutu saa uutta elinvoimaa, työpaikat lisääntyvät, palvelut pelaavat ja maaseutu houkuttelee uusia asukkaita.

Vihreätkin ovat valmiit purkamaan maatalouden ylituotannon (noin 20 % tuotannosta pois). Jos se puretaan peltopinta-ala vähentämällä, se kohdistuu nimenomaan pienviljelyihin. Lähes puolet viljelijöistä saa lopputilin. Tätä vihreät eivät hyväksy. Siirtyminen luonnonmukaisen viljely on ekologisesti ja sosiaalisesti parempi ratkaisu. Silloin ei ole alenneta viljelijöiden tai peltopinta-alan määrää, vaan alennetaan tuotantopanoksia, lannoitteita ja torjunta-aineita. Lopputulos on sama: ylituotannosta päästään eroon. Mutta samalla saadaan muutakin hyvää: omavaraisuus kasvaa, ympäristöhaitat vähenevät ja maaseutu pysyy asuttuna.

Vihreän ABC-kirjan ovat toimittaneet Pauli Välimäki ja Anne Brax (Vihreä liitto 1991).