Media tarttuu ilmastonmuutokseen, ja oli muuten jo aikakin

Ilmastonmuutosta kutsutaan toistuvasti ”aikamme suurimmaksi uutiseksi”, mutta itse asiassa se hyvin harvoin tuottaa kunnon uutisia. Se on uutiseksi usein liian hidas ja monimutkainen aihe. Median perinteiset uutiskriteerit sopivat paremmin äkillisten ja tarinallisten tapahtumien tarkasteluun: pommi-iskujen, onnettomuuksien, poliittisten päätösten.

Ilmastonmuutos vieläpä aiheuttaa yleisössä syvää, hahmotonta ahdistusta. Ei sillä myydä lehtitilauksia tai mainostilaa.

Toimittajat ovatkin suhtautuneet ilmastonmuutokseen vaisusti. Harva kiistää aiheen käsittelyn tärkeyden, mutta useimmat ovat tuntuneet toivovan, että sen hoitaisi joku muu.

Ryhdyin tammikuussa 2017 kirjoittamaan kirjaa ilmastonmuutoksesta ja Suomesta 21-henkisen opiskelijatyöryhmän kanssa. Vaikka Hyvän sään aikana -kirja tehtiin nopeasti, käsittelemämme todellisuus ehti työn aikana muuttua paljon.

Se alkoi aivan työjaksomme alussa, kun Donald Trump astui virkaan Yhdysvaltain 45. presidenttinä.

Pian satelliittikuvat paljastivat napa-alueiden jääpeitteen vähentyneen, ei ainoastaan ennätyslukemiin – se oli odotettavissa – vaan hälyttävän rajuun laskuun verrattuna aiempaan trendiin. Väittely siitä, voisivatko lämpenemishavainnot selittyä mittausvirheillä tai tarkoitushakuisesti valitulla datalla, vaimeni äkkiä.

Maailman ensimmäinen hiilidioksidia suoraan ilmasta poistava tehdas käynnistyi Zurichissa. Intia ja Kiina alittivat omia päästötavoitteitaan roimasti. Suomessa tutkijat alkoivat nousta barrikadeille hallituksen hakkuusuunnitelmia vastaan.

Kun kirjan tekstejä alkukesästä viimeisteltiin, Donald Trump ilmoitti irroittavansa Yhdysvallat Pariisin ilmastosopimuksesta. Yllätys se ei ollut, asia oli jo esiintynyt kampanjalupauksissa. Ehkä varsinainen uutinen olikin siinä, kuinka yksin Trump jäi ilmastoponnisteluiden ulkopuolelle. Muut johtajat kiiruhtivat kilpailemaan symbolisesta kärkipaikasta planeetan pelastusoperaatiossa.

Kenties olen intensiivisen kirjatyörupeaman luoman illuusion vallassa, mutta työmme ajoitukseen tuntui liittyvän jokin taika. Kevään aikana ilmastonmuutokseen liittyvä keskustelu sähköistyi, sen mannerlaatat siirtyivät. Kun Hyvän sään aikana ilmestyy lokakuussa Suomeen, tulee lukeva yleisö suhtautumaan aiheeseen suuremmalla uteliaisuudella kuin koskaan ennen.

Ilmastonmuutosjournalismi ei tule edelleenkään olemaan helppoa. Uutisten ahtaissa puitteissa on vaikea käsitellä ilmiöitä, joissa talous, politiikka ja liuta luonnontieteitä yhdistyvät maailmanlopun uhkaan – ja joiden kehityksen ennustamista tuhannet arvaamattomat, ristiin vaikuttavat osatekijät vaikeuttavat.

Mutta helpompaa se nyt on. Ilmiön monimutkaisuudelle löytyy ymmärrystä, koska sen yhteys talouteen otetaan vihdoin vakavasti.

Jos jotain rohkenen ennustaa, niin tämän: muutaman vuoden päästä esimerkiksi konfliktien, maatalouden ja ilmastonmuutoksen yhteyttä ymmärtävät toimittajat revitään käsistä.

Kirjoittaja on Tampereen yliopiston journalistiikan vierailijaprofessori 2016-2017.

Hanna Nikkasen ja 21 opiskelijan työryhmän tietokirja Hyvän sään aikana ilmestyy Into Kustannuksen kustantamana lokakuussa 2017.