Maailmanmatkaajan koti löytyi Kajaanista

Samar Yacoub tunsi löytäneensä kodin, kun pitkän työnhaun jälkeen kajaanilaisesta firmasta soitettiin ”sinä olet meille se oikea”.

Beirut, Aveiro, Tomar, Istanbul, Madrid – Samar Yacoub, 29, on nuoresta iästään huolimatta ennättänyt asumaan useassa eri maassa ja kaupungissa. Lapsuudessaan Samar kuunteli tarinoita äidiltään, joka oli myös tuntenut kaipuun maailmalle hyvin nuorena. Libanonissa äiti tapasi Samarin isän ja elämään tuli tarve asettua aloilleen.  Myös Samarille rakkaus oli asia, joka antoi matkustuksen täyteiselle elämälle uudenlaisen suunnan. Nuorempana merkitystä antoivat maailman näkeminen ja uusien ihmisten kohtaaminen. Istanbulissa Samar kuitenkin tapasi suomalaisen Artun, ja uusi rakkaus elämässä loi tarpeen pysyvyydelle. Niinpä tie vei lopulta Suomeen ja Kajaaniin.

Suomi oli suuri elämänmuutos. Samar koki poikkeavansa valtaväestöstä puheliaisuuden, huumorin, äänekkyyden ja ulkonäkönsä puolesta. Suomessa moni asia arkipäivän rutiineista elämänkatsomukseen saakka tuntuivat hyvin erilaisilta. Nuoruudessa kuuluvuuden tunne oli liittynyt olennaisesti elämältään ja ihmisiltään värikkääseen suureen kaupunkiin, jossa elämästä pystyi nauttimaan vaikkapa tanssimalla läpi yön yökerhoissa. Asiaa ei helpottanut se, että työpaikan saaminen oli hyvin haasteellista Kajaanissa.

Nuoruudessa kuuluvuuden tunne oli liittynyt olennaisesti elämältään ja ihmisiltään värikkääseen suureen kaupunkiin.

Koti ja kuuluvuuden tunne ovat osa ihmisen luontaista olemusta. Käsitteet ovat muuttuvia ja niiden muovautumiseen vaikuttavat ihmisen eri elämänkokemukset ja tilanteet. Kodin merkitys on ihmisen elämälle keskeinen – siellä ihminen pystyy olemaan rauhassa oma itsensä, ja lisäksi se luo muistoja ja merkityksiä ja on näin tärkeä osa identiteettiämme. Koti on helppo nähdä fyysisenä asiana kuten asuntona, rakennuksena tai kaupunkina. Siihen liittyy kuitenkin olennaisesti myös tunne siitä, että kuuluu osaksi asuinpaikkaansa. Tunne kuulumisesta on pidemmän prosessin takana ja siihen vaikuttavat esimerkiksi ystävät, työpaikka, muistot, harrastukset, lähipalvelut ja mahdollisuus liikkua ulkona turvallisesti.

Työpaikan löytäminen loi kuuluvuuden tunteen

Samarin elämässä Kajaani muodostui lopulta tärkeäksi. Yksi suurimmista käänteentekevistä muutoksista oli ensimmäisen vakavan työpaikan saaminen. Ammattikorkeakoulun opettaja oli suositellut Samaria suomalaiselle suurelle kansainväliselle yritykselle. ”En uskonut, että pystyisin suositteluista huolimatta työtä saamaan, olinhan vasta opiskelujeni alkuvaiheessa, ulkomailta muuttanut eikä minulla ollut suurta määrää työkokemusta. Lähetin kuitenkin CV:n ja menin haastatteluun ajatellen, että se on hyvää harjoitusta. En ollut uskoa, kun minulle soitettiin, että minä olen heille oikea valinta”.

Työpaikan saaminen oli merkittävää kuuluvuuden tunteen kannalta. Työn myötä Samarin sosiaalinen verkosto kasvoi, hänestä kirjoitettiin paikalliseen lehteen ja ihmiset alkoivat tunnistamaan hänet kaupungilla. Elämä vakiintui siihen pisteeseen, että kumppanin kanssa oli aika miettiä suurempia elämän muutoksia, kuten talon ostamista ja perheen perustamista.

”Työpaikan saaminen loi minulle tunteen siitä, että minulla on arvoa ja että kuulun tänne. Haun aikana oli hienoa, kun opettajani ja Arttu uskoivat minuun, vaikka itse en osannut luottaa pääseväni eteenpäin. Työpaikka vaikutti useilla elämän osa-alueilla – sosiaalinen verkostoni kasvoi ja tulin tunnetummaksi kajaanilaisen yhteisön keskuudessa. Nyt minulla on töissä työkavereita, jotka sanovat, että olen jo täysin kainuulainen”.

”Työpaikan saaminen loi minulle tunteen siitä, että minulla on arvoa ja että kuulun tänne.”

Samar sai Kajaanissa luotua hyvän pohjan elämälle Suomessa, mutta myöhemmin tapahtui käänne, joka vaikutti vahvasti kodin tunteeseen. Samar sai opiskelupaikan Oulusta ja kodin tunne jäi Kajaaniin. Pallottelu kahden kaupungin välillä ei ole helppoa ja elämä Oulussa tuntuu paikoitellen hyvin yksinäiseltä. Kajaanin ja Oulun välisessä kontrastissa on selkeästi nähtävissä se, mitä ihminen tarvitsee löytääkseen merkitystä kotipaikkakunnaltaan. Samar kokee, että Oulussa hänen elämänsä on painanut ikään kuin reset-nappia ja kaikki on aloitettava ihan alusta.

”Oulussa oleminen vaikuttaa moneen eri asiaan identiteetissäni. Kajaanissa tunnen olevan tuotteliaampi ja energisempi, sillä pidän esimerkiksi ympäristöstä, joka on toimistollamme, lisäksi Kajaanissa olen pystynyt luomaan yhdessä Artun kanssa vahvan sosiaalisen verkoston. Minulla on siellä ystävät, hyvä työyhteisö ja minut tunnetaan”.

Koti on osa identiteettiä

Elinpaikallamme on vahva vaikutus identiteettiimme, eli siihen miten itse näemme itsemme ja millaiseksi tunnistamme osamme yhteiskunnassa. Erilaiset asuinpaikat tarjoavat vaihtelevia mahdollisuuksia siihen, että minkälaiseksi suhde alueeseen muodostuu ja kehittyykö kodin tunnetta. Side uuteen asuinpaikkaan voi jäädä pahimmillaan niin heikoksi, että muodostuu tunne paikattomuudesta. Kun ihminen kokee tulevansa hyväksytyksi jossain paikassa ja olevansa osa sen yhteisöä, kehittyy silloin myös tarve tuottaa positiivista arvoa muidenkin elämään.

”En tiedä vielä mihin tulen lopullisesti asettumaan – se voi olla Suomessa esimerkiksi Kajaanissa tai sitten elämä vie kauemmaksi maailmalle”. Samarille tärkeää on kuitenkin se, että asuinpaikassa on yhteisö, joka ottaa omakseen, tarjoaa merkityksiä ja mahdollisuuksia tuoda jotain itsestään myös muille ihmisille esimerkiksi laulamalla.

”Meillä oli Kajaanissa bändi, jossa toimin laulajana, Arttu basistina, henkilökohtainen valmentajani kitaristina ja toinen ystäväni rumpalina. Meidän tarkoituksemme on vain pitää hauskaa ja viihdyttää ystäviä ja läheisiä. Esiinnymme kavereille, käymme myös heidän keikoillansa. Tällainen aktiivinen osallistuminen yhteisössä tuntuu hyvältä”.

Nämä hetket ovat tärkeitä kodin ja kuuluvuuden tunteen kannalta.

Grafiikka: Sandra Halme

Tapio on kirjoittamisesta ja viestinnästä kiinnostunut oululainen maantieteen opiskelija.