Kuinka tehdään politiikkaa Instagramissa?

Monet mieltävät Instagramin sosiaalisen median alustaksi, jossa kuvataan lähinnä aamiaiskattauksia, leikkokukkia, kissoja ja koiria ja kaupunkimaisemia, mieluiten matkoilta. Instagram on paikka, jossa on totuttu näkemään kauniisti kuratoituja kuvia elämän kohokohdista. Kevään eduskuntavaalit osoittivat, että Instagram on lyönyt läpi myös poliittisen viestinnän välineenä.

Instagramin poliittisesta potentiaalista uutisoitiin mm. Washington Postissa jo vuonna 2015. Suomessa Helsingin Sanomat nosti esiin yhdysvaltalaisen kongressiedustaja Alexandria Ocasio-Cortezin valtavan seuraajamäärän ja uudenlaisen tavan näyttää elämää politiikan kulissien takaa syksyllä 2018.

Samaan aikaan päivitellään, kuinka nuoret hylkäävät Facebookin ja ottavat ylipäätänsä herkästi haltuun uusia sosiaalisen median palveluja. Sosiaalisen median käyttö on myös hajaantunut.

Poliitikkojen kuvaamista tavallisina ihmisinä on tehty jo vuosikausia. Obaman ollessa presidenttinä hovikuvaaja Pete Souza tallensi paljon arkisia, tavanomaisia tilanteita, joissa presidentti oli kuin kuka tahansa meistä. Vuonna 2019 on luontevaa, että poliitikko kertoo avoimesti ja aktiivisesti tekemisistään muulloinkin kuin vaalien alla turuilla ja toreilla.

Puolueiden omilla tileillä on selkeästi pienempiä määriä seuraajia kuin kärkipoliitikoilla. Puolueiden tuottamat sisällöt toistavat itseään ja kiertyvät puheenjohtajan ympärille. Aidon ja persoonallisen vaikutelman ja kiinnostavan, koukuttavan sisällön tuottaminen on organisaatiolle vaikeaa. Sen sijaan kärkipoliitikot kahmivat suuria yleisöjä. Kyse ei ole pelkästään politiikkojen inhimillisemmän puolen näyttämisestä, vaan myös uudenlaisten politiikan tekemisen tapojen tuomisesta yleisön tietoon. Poliitikko voi olla edustuksellisen demokratian osa ja samaan aikaan esimerkiksi nuori, nainen ja somessa hauska.

Toisaalta kyse on myös erilaisten ihmisten nousemisesta esiin uskottavina politiikan tekijöinä. Nuorille edustajille ja heidän äänestäjilleen muodollinen pönötys on etäännyttävää. Yhdeksänkymmentä- ja kaksituhatta luvulla syntyneitä poliitikkoja ei vielä valtakunnan kärkitasolla ole suurina joukkoina nähty, nyt on heidän aikansa. Alexandria Ocasio-Cortez osoitti, että Yhdysvaltain kongressiiin voi saapua tanssien – kuka Suomen uusista kansanedustajista pistää ensimmäisenä bileet pystyyn eduskunnassa?

Vuorovaikutus ja yhteisöllisyys tuovat seuraajat lähelle

Vahvan visuaalisuuden lisäksi Instagram on hyvin vuorovaikutteinen kanava. Kynnys kommentoida tai reagoida julkaisuihin on matalampi kuin monessa muussa paikassa. Poliitikot muuttuvat seuraajien ”kavereiksi”, joilta kysytään mielipiteitä ja vaihdetaan ajatuksia. Politiikolle se on luonteva paikka kerätä reaaliajassa kommentteja, mielipiteitä ja herättää keskustelua. Henkilökohtaisista ja välillä vaikeistakin aiheista puhuminen ei ole Instagramissa poikkeuksellista.

Hashtagit ovat tapa kiinnittyä keskusteluihin ja kampanjoihin. #korvaamaton ja #ilmastolakko toimivat, #kiva #päivä #tänään on puolestaan täyttä hakuammuntaa. Hashtageja tulee käyttää harkitusti ja valita omaa strategiaa tukevat.

Erityisesti Instagram Stories on hyvä esimerkki välineestä, jonka sisällöissä otetaan seuraajat mukaan: äänestykset, kyselyt, mielipidemittaukset ja keskustelu käydään aktiivisesti osallistuen. Poliitikoille se tarjoaa hyvän tavan aktivoida yleisöä, kun seuraaminen ei ole vain passiivista toimintaa. Kiinnostavaa on myös se, että Storyn ominaisuuksille käyttötapoja keksivät käyttäjät itse. Seuraajissa tärkeää laatu eikä vain määrä: sitoutunut yleisö keskustelee ja osallistuu, eikä ole vain passiivinen seuraaja.

Parhaimmillaan poliitikkojen someseuraajat ovat faneja, jotka haluavat yhteisselfieitä ja jakavat ihailemiensa tyyppien juttuja omissa kanavissaan eteenpäin.

Vahva visuaalisuus voi olla valtti tai vaikeus

Menestyäkseen Instagramissa ei tarvitse olla valokuvauksen ammattilainen. Silti laadukkaan ja kertovan kuvan tuottaminen on monelle vaikeampaa kuin tekstien jatkuva takominen. Kiinnostava kuvavirta vaatii teknisten perusasioiden lisäksi ajattelua taakseen.

Monelle vahva visuaalisuus on hankalaa. Kuinka kuvata ja kuvittaa politiikan arkea ja tekoja? Monet ovat tottuneet ajattelemaan politiikan sisältöjä teksteinä – blogi- tai mielipidekirjoitus, Facebook-status, twiitti, puhe, valtiopäivätoimi – ja ajattelun muuttaminen kohti kuvilla viestimistä voi olla vaikeaa.

Monet ovat tottuneet ajattelemaan politiikan sisältöjä teksteinä, ja ajattelun muuttaminen kohti kuvilla viestimistä voi olla vaikeaa

Ajatus siitä, että käymällä kerran ennen vaalipäivää valokuvausstudiossa pärjää läpi kampanjan, on kuitenkin täysin vanhentunut. Myöskään saman sisällön julkaiseminen joka paikkaan ei kanna pitkälle. Eri sosiaalisen median kanavissa on erilaiset konventiot. Taitava sosiaalisen median käyttäjä osaa yhdistää poliittista sanomaa monenlaisiin valokuviin. Facebookissa kuvan saatetekstillä on suurempi painoarvo kuin Instagramissa, jossa tekstiä näkyy vain muutamia sanoja.

Instagramin kuvavirta on eräänlainen visuaalinen käyntikortti, jonka monet vilkaisevat ennen kuin alkavat seurata uutta käyttäjää. Hetki kannattaa ajatella sitäkin, miten sisällöstä saa yhtenäisen kokonaisuuden. Hyvä Instagram-sisältö on tekijänsä näköistä: joskus laadultaan heikommatkin kuvat toimivat, jos ajatus on kirkas ja ajoitus kohdillaan.

Vihapuheen vähyys helpottaa naisten ja vähemmistöjen näkymistä

Instagramin käyttäjäprofiili poikkeaa muista sosiaalisen median palveluista. Alusta on selkeästi naisvaltainen ja aktiivinen käyttäjäkunta nuorempi kuin esimerkiksi Facebookissa. Monet poliitikot, jotka ovat naisia tai kuuluvat vähemmistöihin, kiittelevät tätä. Ikävää kommentointia ja vihapuhetta tulee Instagramissa vähemmän kuin muissa kanavissa.

Toisaalta verkkokäytön hajaannus on haaste. Nuoret naiset ovat kasaantuneet Instagramiin ja nuoret miehet viettävät aikaa Jodelissa ja Ylilaudalla. Youtuben käyttö poliittiseen toimintaan on jäänyt lähinnä äärioikeiston haltuun. On hyvä kysymys, miten puolueet ja poliitikot tavoittavat erilaisia kohdeyleisöjä eivätkä jää vain sinne, missä on mukavaa ja omanmielistä.

Vaikka pitkälle on tultu siitä, kun puhelimella kuvan ottaminen Linnan juhlissa riitti ylittämään kohun kynnyksen, kaikki eivät kuitenkaan koe, että aktiivinen sosiaalisen median käyttäminen olisi poliitikolle sopivaa. Nuoret naispoliitikot ovat saaneet myös ikävää palautetta selfieistä eduskunnassa.

Kun Emma Kari ja Maria Ohisalo ottivat kuvan kansanedustajien valtakirjojen tarkastuksesta ja se ikuistettiin Helsingin Sanomiin, heräsivät vihaiset miehet Twitterissä arvostelemaan tätä. Kari kirjoitti tapauksesta Facebookiin:

“Demokratia ei tapahdu vain vaaleissa. Demokratiaa toteutetaan jatkuvasti. Yritän kirjoittaa Facebookkiin lähes päivittäin siitä, mitä politiikassa tapahtuu. Instagramissa kerron kuvilla ja lyhyillä videoilla pitkin päivää, mitä eduskunnassa on meneillään. Saan kymmeniä viestejä ja välillä jopa satoja kommentteja päivittäin. Pyrin reagoimaan niihin parhaani mukaan.”

Kari kirjoittaa osuvasti, että pilkan tarkoitus on tietenkin vaientaa ja viedä nuorten naisten uskottavuus politiikassa. Maailma on kuitenkin muuttunut. Vaientaminen ei ole enää mahdollista eikä politiikan kuvittaminen ole vain median varassa, vaan nykypoliitikot jakavat arkeaan avoimesti ja aktiivisesti.

Instagram-poliitikon muistilista:

• Vuorovaikutus! Osallistu keskusteluihin, merkitse muita ihmisiä omiin julkaisuihisi, vastaa viesteihin ja kommentteihin.
• Kuvaamisen perusasiat haltuun! Luonnonvaloa, kirkkautta, paljon ihmisiä mukaan.
• Ole aito. Täydellinen elämä ei kiinnosta ketään, lattialle kaatunut maito ja huonot yöunet ovat usein enemmän totta, enemmän samaistuttavaa.

Minna Manninen

Kirjoittaja on vihreiden viestintäsuunnittelija, jonka omassa Instagramissa on lähinnä kuvia vuorilta.