Kunnianosoitus kansallispuistoillemme

Kansallispuistot – Maamme luonnon helmet (Docendo Oy 2017) on valokuva- ja tietokirja Suomen 40 kansallispuistosta. Teoksen tekijä, toimittaja ja luontokuvaaja, Tea Karvinen on työstänyt kirjaa seitsemän vuoden ajan vieraillen ja yöpyen puistoissa sekä tehden satoja haastatteluja sekä kyselyitä. Kirjan tekeminen on vaatinut 140 000 ajokilometriä, yli 200 vuosittaista matkapäivää ja yhteensä yli 700 kansallispuistossa vietettyä päivää.

”Kanoottimme lipuu hiljakseen Ivalojoen mutkia seuraten. Sateenkaari loistaa rankan sadekuuron jälkeen – ja lintukonsertti alkaa. Voi sitä iloa!” – Lemmenjoen kansallispuisto

Kirja esittelee kaikki maamme 40 kansallispuistoa pohjoisesta etelään, myös uusimmat vuonna 2017 perustettu Hossa ja vuonna 2014 perustettu Etelä-Konneveden kansallispuisto ovat kirjassa mukana. Kaikista kansallispuistoista on noin kolmen aukeaman esittely upeine kuvineen. Jos mietitte tuliaislahjaa Suomesta, tässä on teos, jonka kuvat eivät jätä ketään kylmäksi.

Esittelytekstit koostuvat puistojen perustiedoista, Karvisen omien kokemusten ja kuvausten lisäksi haastatteluista, joissa paikalliset yrittäjät, asukkaat ja asiantuntijat kertovat erityistietoja kohteista. Myös kansallispuistojen omaleimaista eläimistöä ja kasvillisuutta sekä geologisia muodostumia esitellään monipuolisesti.

”Pitkä ja sironokkainen pikkukuovi ääntelee nopeatempoisesti: pi-li-lilili. Kauempaa kantautuu teeren soidenkukerrusta.”  –  Kauhanneva-Pohjankangas kansallispuisto

Kirjasta välittyy vahva omakohtaisuus. Karvinen kuljettaa lukijansa kansallispuistojen sisälle ja luo onnistuneesti tunnelmia ja näkymiä puistoista sekä niiden ainutlaatuisesta luonnosta. Parhaimmillaan lukija voi kokea itse olevansa keskellä erämaata, tuntea kirpeän syysilman kasvoillaan ja kuulla korpin huudon nevan yli.

”Tämä kansallispuistokirja ei ole opas, joka kertoo miten puistoihin pääsee tai joka listaa kaikki majoitusvaihtoehdot. Se on kunnianosoitus kansallispuistoillemme ja Suomen puhtaalle luonnolle.”

Mielenkiintoa lisäävät myös puistoihin liittyvät tarinat ja legendat sekä kulttuuriperintökohteiden esittelyt, joita kirjassa on ilahduttavan paljon. Lukija saa muun muassa tietää kuinka Karhun kierros syntyi Oulangan kansallispuistossa, miten maakotkareviirejä lasketaan Metsähallituksen toimesta tai kuinka Akseli Gallen-Kallela luonnonsuojeluhenkisenä maksoi paikallisille isännille vanhojen puiden kaatamatta jättämisestä nykyisen Helvetinjärven kansallispuiston alueella.

”Puiden latvoista kuuluu rasahdus: merikotka lentää yli. Rakkoleväpenkoilla viihtyvä merikaali on noussut rantahiekasta esiin.” – Saaristomeren kansallispuisto

Faktatiedot, kertomukset ja tarinat limittyvät tekstiin luontevasti ja lukukokemuksena kirja on mukaansatempaava. Lukija ei niinkään halua lähteä heti kaikkiin puistoihin retkeilemään vaan ennemminkin lukea jo seuraavan mielenkiintoisen, ja varmasti jotain uutta kertovan, kuvauksen kansallispuistojemme historiasta ja luonnonoloista. Toisaalta kirja nostaa vähemmän tunnettuja puistoja esille ja lisää kiinnostusta poiketa niihin näkemään ja kuulemaan niiden tarinoita omin silmin ja korvin.

Kuten kirjailija itse saatetekstissä toteaa: tämä kansallispuistokirja ei ole opas, joka kertoo miten puistoihin pääsee tai joka listaa kaikki majoitusvaihtoehdot. Se on kunnianosoitus kansallispuistoillemme ja Suomen puhtaalle luonnolle. Tähän on helppo yhtyä.

Ilona Helle on koulutukseltaan FM, biologi ja tekee väitöskirjaa Jyväskylän yliopistossa rakennettujen kosteikkojen monimuotoisuusvaikutuksista. Lisäksi hän on Jyväskylän kaupunginvaltuutettu, kaupunkirakennelautakunnan jäsen ja toimii Vihreiden ympäristö- ja luonnonsuojelutyöryhmän toisena puheenjohtajana.