Ensimmäiset ilmastovaalit on käyty

Kevään vaaleissa vihreät otti kaikkien aikojen eduskuntavaalivoiton ja näyttää vakiinnuttaneen kannatuksensa 10 %:n paremmalle puolelle. Ensimmäisissä ilmastovaaleissa kannatustaan kasvattivat ilmastovertailuissa parhaiten menestyneet vihreät, vasemmistoliitto ja sosiaalidemokraatit. Samalla kolmen suuren puolueen aika näyttää olevan väistämättä ohi, ja niiden tilalle näyttää tulleen joukko keskisuuria puolueita.

Vielä 2007 eduskuntavaaleissa keskusta, kokoomus ja sosiaalidemokraatit ylsivät kaikki yli 20 % kannatukseen, muiden puolueiden tyytyessä alle 10 % osuuksiin. Vain 12 vuotta myöhemmin näyttää siltä, että kolmen suuren aika on lopullisesti ohi. Tilalle ei tullut välillä jo veikkailtua neljää suurta vaan meillä näyttää olevan joukko keskikokoisia puolueita, kun viiden puolueen kannatus on yli 10 % mutta alle 18 %. Suurimman puolueen tittelin sosiaalidemokraatit saavutti vain 17,7 % kannatuksella siinä missä vuonna 2007 keskustan täytyi kerätä 23,1% samaan paikkaan.

Viimeistä neljää vuotta ovat leimanneet niin ulkoministerin aborttipuheet, koulutuksesta leikkaaminen kuin tieteen vähättely. Lopulta Sipilän hallituksen eroa tuki Helsingin Sanomien mukaan jo 60 % äänestäjistä. Äänestäjät kaipasivat muutosta. Oikeisto-konservatiivisen hallituskauden jälkeen eduskuntaan valittiin ennätysmäärä naisia, 93 kansanedustajaa.

Myös vihreässä eduskuntaryhmässä pyyhkivät muutoksen tuulet. Ehdolla olleista istuvista kansanedustajista viisi tippui ja ryhmä naisistui selvästi – itse asiassa eduskunnan naisten osuuden nouseminen lepääkin pitkälti vihreiden vaalituloksen varassa. Nuorten osaavien naisten kunnianhimoiset kampanjat vetosivat äänestäjiin. Nuorten naisten noususta kertoo myös, se että sekä vihreissä että sosiaalidemokraateissa viimeisen vuoden aikana sairaslomalla ollutta puheenjohtajaa kovissa paikoissa tuuranneet varapuheenjohtajat, Maria Ohisalo ja Sanna Marin, keräsivät suuret äänipotit.

Ilmastovertailuissa menestyivät parhaiten vihreät ja vasemmistoliitto. Samat puolueet kasvattivat kannatustaan merkittävästi.

Politiikan murros heijastelee yhteiskunnan murrosta. Kevään vaalit näyttävät jäävän historiaan ensimmäisinä todellisina ilmastovaaleina. Kansainvälisen ilmastopaneeli IPCC:n lokakuussa julkaisema 1,5 asteen raportti herätti niin kansalaiset kuin median ilmastonmuutoksen kiireellisyyteen. Vaikka moni povasi mielenkiinnon ilmastoa kohtaan vielä laimenevan ennen vaaleja, näin ei käynyt. Suuret mediat kuten Helsingin Sanomat, Yle ja Suomen Kuvalehti vertailivat puolueiden ilmastokantoja ja kantoipa aihe omiin vaalitentteihin asti. Vertailuissa menestyivät parhaiten vihreät ja vasemmistoliitto. Samat puolueet kasvattivat kannatustaan merkittävästi.

Globaalin ilmasto- ja ympäristöhuolen, tasa-arvon etenemisen ja moniäänisyyden lisääntymisen rinnalla on noussut myös uusi konservatiivinen nationalismi ja oikeistolaisuus. Maailman nopea muutosvauhti ja kompleksisuus tuo mukanaan pelkoa siitä, että oma arvomaailma ja elämäntapa on uhattuna – ja uudet liikkeet osaavat hyödyntää tätä. Tämä on tuonut Brexitin ja Trumpin kaltaisten ilmiöiden lisäksi niin meillä Suomessa kuin Euroopassa nationalististen ja äärioikeistolaisten voimien nousua.

Tulevien viikkojen aikana nähtäväksi jää, miten joukko keskisuuria puolueita löytää toisensa hallitusneuvotteluissa. Tosin esimerkiksi Sipilän hallituksen sote-reformin epäonnistuminen ja siihen johtaneet poliittiset lehmänkaupat ja strateginen hallitusohjelma osoittavat, että yksityiskohtainen pohdinta hallitusneuvotteluvaiheessa kannatta. Samalla kansalaiset pääsevät antamaan jälleen äänensä pian, kun jo toukokuun lopussa äänestetään uudesta EU-parlamentista.

Riikka Yliluoma työskentelee ajatuspaja Vision tutkijana ja toimii kevään 2019 Vihreän Tuuman vastaavana päätoimittajana. Yliluoma on erikoistunut ympäristö-, ilmasto- ja energiapolitiikkaan. Koulutukseltaan hän on hallintotieteiden maisteri (HM) ympäristöpolitiikasta.